Als team ben je regelmatig bezig met verbeteren en veranderen. Zoekend naar nieuwe mogelijkheden. Vaak is onze aandacht daarbij vooral gericht op de toekomst en gewenste veranderingen. Maar hoeveel oog hebben jullie ondertussen nog voor de dingen die er al wel zijn?
In onze teambegeleiding ervaren wij dat oprechte aandacht voor wat er wel is, het vertrouwen creëert om vanuit kracht de volgende stap te zetten met een team. Heel bruikbaar hierbij is het volgende filmpje en bijgaande oefening die inspireren en je af doet vragen: hoeveel moois mis ik eigenlijk?

Kijk eens naar dit filmpje en ga eens na wat jou hierin raakt? Waar zit jouw focus vooral en welk moois zie jij mogelijk  over het hoofd?

Aandacht voor wat er al wel is

Een mooie oefening om aandacht te hebben voor wat er ook wel is, is de oefening “wat is er al wel”. Je kunt deze oefening voor verschillende doeleinden gebruiken. Bijvoorbeeld voor een teamtoekomst of een persoonlijke toekomst die je wilt bereiken of om naar de teamsamenwerking te kijken.

Je kijkt in deze oefening waar je naartoe wilt, wat je gewenste situatie is. Je onderzoekt vervolgens wat er daarvan al aanwezig is en hoe dat je kan helpen om een volgende stap te doen. In de oefening ervaar je dat dingen stap voor stap gaan en dat je onbewust vaak al veel stappen gezet hebt.

De kern van de oefening zijn de volgende 4 vragen:

  • Wat is jouw gewenste situatie?
  • Waar sta je nu?
  • Wat is er al wel?
  • Wat is een goede volgende stap?

Het geeft een extra dimensie om de oefening lopend te doen met rust en aandacht. Neem de tijd zodat je ook echt je ervaringen kunt ophalen.

Voorbereiding

Maak A-4 tjes met daarop de cijfers 1 t/m 9. Ieder cijfer op een aparte A-4. Maak als laatste een A-4 met daarop geschreven“Goud”. Leg deze cijfers op de grond in een oplopende lijn van 1 t/m goud. Goud staat voor je gewenste toekomst.

Hoe werkt de oefening:
  1. Ga eens bij het goud staan, jouw/jullie gewenste situatie. Doe alsof je iemand een jaar later op een fijne plek ontmoet en jouw gewenste situatie is gerealiseerd. Beschrijf zo beeldend en specifiek mogelijk wat er dan is. Ga er helemaal in en licht ook toe waarom dat voor jou zo belangrijk is.
  2. Ga vervolgens bij het cijfer staan dat voor jou staat voor zoals het Nu is en ervaar hoe dat is. Waarom sta je bij dat cijfer? Licht dat uitgebreid toe.
  3. Draai je vervolgens om en Kijk naar achteren.
  4. Waarom is het geen 1? Wat heb je al bereikt? Wat gaat vanzelf en waarover hoef je je geen zorgen te maken? Welke kwaliteiten, eigenschappen heb je/jullie daarvoor ingezet? Wat is er waar je op kunt vertrouwen? Hoe is het jullie gelukt om daar te komen? Neem de tijd om terug te gaan in de tijd en de film langs te lopen hoe het jou/jullie gelukt is om bij het huidige cijfer te komen.
  5. Draai je dan weer eens om en kijk nog eens naar het Goud. 
  6. Wat is een eerste kleine stap die je/jullie kunnen zetten in die richting? Hoe ziet de stap eruit? Welke kwaliteiten/eigenschappen heb je/jullie die jou/jullie nu kunnen helpen en ondersteunen om die stap te maken?
  7. Zet de eerste stap ook werkelijk, langzaam en met aandacht en ervaar in je lijf hoe dat is.
  8. Ga terug naar nu: wat gaat het van jou/jullie vragen om deze eerstvolgende stap te gaan zetten?

Bron: Doen wat werkt (Coert Visser)

Wil je meer weten of heb je vragen?

Als je meer wilt weten over deze oefening of onze dienstverlening, neem dan telefonisch contact op met een van ons of mail  info@wakkerezaken.nl. Je kunt ook gebruik maken van het contactformulier onderaan deze pagina.