Jouw probleem? Ik gun het je!

“Eindelijk weer even zicht op wat we echt belangrijk vinden,” zegt een manager opgelucht aan het einde van de leiderschapssessie. “Ja, even uit de waan van de dag; daar wordt het helder van,” beaamt een collega. Vanuit je rol als manager én vaak ook vanuit je verantwoordelijkheidsgevoel pak je dingen snel op en zoek je oplossingen.
Maar wat als dat eigenlijk niet meer bij te benen is?

In onze leertrajecten zien we vaak struggle met de waan van de dag. Er wordt veel appel gedaan op managers. Door directie, medewerkers, klanten…  Als manager help je mensen uit de brand, je biedt oplossingen. Maar hoe houd je je hoofd koel? Hoe raak je niet ondergedompeld in alle openstaande acties en houd je helder zicht op wat werkelijk van belang is?

En vooral: doe je met het bieden van oplossingen wel het juiste? Op korte termijn zeker, maar wat is het effect op lange termijn? Zeker als je beseft dat het eigenlijk niet bij te benen is?

Oplossing of oplossend vermogen?

Een plaatje dat in onze leertrajecten vaak herkenbaar en helpend is, gaat over het verschil tussen het bieden van een oplossing enerzijds en het versterken van oplossend vermogen anderzijds:

Zo vertelde een manager ons over medewerkers in zijn team die weinig met eigen ideeën kwamen en steeds een beroep op hem deden: “Ze zijn nog te afhankelijk van mij. Hoe worden ze zelfstandiger?” Door antwoorden te geven en oplossingen te bieden houdt de manager dit gedrag zelf in stand. Wat heeft hij zelf anders te doen?

Roeien

Eigenlijk moet hij zelf tegen de stroom in roeien en het appel van teamleden weerstaan. Zijn doel is dan niet om dingen op te lossen, maar om het oplossend vermogen van het team te versterken. Dit is een doel op langere termijn en daarmee ook een langere route. De medewerker zoekt zelf naar mogelijke oplossingen. Als manager stimuleer je hierin en bespreek je randvoorwaarden als budget of tijd. Maar daarna kiest de medewerker een eigen oplossing binnen het organisatiekader.

Zo benut je veel meer het potentieel van je medewerker. Bovendien is de kans groter dat deze medewerker zich verantwoordelijk voelt voor de zelfgekozen oplossing. Wie kent niet het gezegde: Gun mensen hun probleem, dan wordt het ook hun oplossing.

Als we dit weten, waarom is het dan toch zo lastig om het in de praktijk toe te passen?

Een belangrijke reden is dat onze hersenen liever focussen op de korte termijn dan op de lange. Ook verantwoordelijkheidsgevoel speelt vaak een rol: als manager vind je zelf ook dat je er bent om zaken op te lossen. En hoewel dat zeker waar is, helpt het om ook het grotere doel voor ogen te houden. Hier staat het ontwikkelen van je medewerkers centraal: hier faciliteer je hun oplossend vermogen.

Terug naar de afbeelding, in de grote cirkel weet je: alleen ga je sneller, samen kom je verder.

Bron: Anders Vasthouden, Wouter Hart
Van oplossing naar oplossend vermogen is een van de 9 sleutels uit dit boek.

 

Wat doe jij als een medewerker bij je komt met een probleem?

Maak jij je medewerkers sterker door ze in staat te stellen zelf aan een oplossing te werken? Of ben je een oplosser? Als je nu een aha-erlebnis krijgt, kijk dan eens op:

Wil je meer weten of heb je vragen? Neem dan contact met een van ons op via de telefoon, mail naar info@wakkerezaken.nl of vul het contactformulier in onderaan deze pagina.