3 Tips om online niet uitgeput te raken

“Dat online overleggen is zo vermoeiend” horen we regelmatig terug van klanten en collega’s in deze tijd.
Ja, het vraagt echt iets anders van een ieder en daar houden we ook rekening mee in onze online bijeenkomsten. We delen hier graag 3 praktische tips die ook ter sprake komen in onze training over Vitaliteit in werk.

We horen het terug en we merken het zelf natuurlijk ook: het samenwerken via je computerscherm is vermoeiend. Voor je het weet staar je met al je aandacht naar je scherm, ga je volledig op in het onderwerp en draait je hoofd volle toeren… Ik moest daardoor ineens denken aan een workshop die ik lang geleden volgde bij Anné Linden, de first lady of NLP. Het ging over Boundaries: je grenzen in contact met anderen. Ze benoemt drie aspecten die belangrijk zijn om je bewust te zijn van eigen grenzen, en daarmee van je vitaliteit. Extra van belang bij online werken, realiseren we ons. Dus in onze (online) training over vitaliteit in werk geven we deze 3 tips extra aandacht. We delen ze hier graag:

 

De eerste is Body awareness: als je je bewust bent van je eigen lichaam, weet je beter hoe het met jezelf is gesteld. Je (her)kent je eigen grenzen beter. Online vang je signalen van anderen alleen maar op via je scherm. Dit gaat veel meer via je ogen en oren en je lijf doet minder mee dan in de vergaderruimte waar je fysiek met anderen aanwezig bent.

 

 

 

 

De tweede is Perifere blik: dit is een breed blikveld waarbij je voor je kijkt, maar je ook bewust bent van de ruimte links en rechts van je. Je hebt zo meer zicht op het geheel en je eigen plek hierin. Ook dit helpt om je eigen grenzen te ervaren. Online kijk je naar een kleine scherm, dus je doet precies het tegenovergestelde: je hebt een gefocuste blik waardoor je juist minder bewust bent van je fysieke plek. Wissel soms bewust naar een bredere kijk: zie de ruimte waarin je je bevindt.

 

 

 

Het derde aspect dat helpt om je eigen grenzen beter te (her)kennen en steviger in je schoenen te staan, heeft te maken met de inhoud. Hier is het advies om oog te hebben voor de tegenstellingen, de polariteiten. Kijk naar de plussen én de minnen. Dit geeft je een ruimer perspectief en daarmee ook meer zicht op waar jij staat ten opzichte van de inhoud.

 

 

En als alles weer als vanouds is en we elkaar in levende lijve treffen, dan zijn dit nog steeds goede gewoontes die helpen om je bewust te zijn van je eigen grenzen en te weten waar je voor staat.

Wil je ook aan de slag met Vitaliteit en Veerkracht in je organisatie?

We hebben een aantal online mogelijkheden. Bel of mail ons vooral even, we vertellen er graag meer over. Of vul het contactformulier in onderaan deze pagina. Of kijk bijvoorbeeld eens bij: